JOUSTAVASTI JOULUUN 2018?

 

 

Kiristääkö pinnaa? Pettävätkö aikataulut? Nouseeko vauhti niin kovaksi, että ensi maanantain Joulurauhan Julistuksella on kova homma pysäyttää kiire kuin seinään? Vai löytyisikö jostain joustavuutta jo tähän viikonloppuusi? Kokeile MBB -karttaa (joko nyt tai vaikka sitten joulun jälkeen, jos nyt ei ehdi/jaksa/kykene).

Olen tänä vuonna harjoittelemalla harjoitellut joustavaa joulunalusaikaa. Tätä kirjoittaessa eletään jo keskiviikossa ja edelleen nukun pitkään aamulla ja otan romaanin kouraani töistä tullessa. Ikään kuin vähän liioitellustikin hidastaisin elämää ja huomaan, että tälle viikolle kalenteriin sijoittamani tehtävät kummasti hyppäävät aina seuraavan päivän kohdalle (sen verran kirjanpitoa ja huolehtimista sentään vielä harrastan.) No. Voi olla, että tästä maksan vielä ison laskun viikon loppupäässä kun kuitenkin on monenlaista lausuntoa, laskutusta ja sopimusta kirjoitettavana ja se joulukin jo tuolta kurkistelee tehtävineen…. Olen kuitenkin nyt yrittänyt valita uudenlaista, juurikin joustavaa asennetta päiviin – katsotaan miten pitkälle se kantaa.

 

 

AIVOTKIN JOUSTAVAT

 

Tällä hetkellä minulla käy psykoterapiassa useita asiakkaita, jotka ovat jo varsin pitkällä prosesseissaan ja olemmekin tällä viikolla keskustelleet tuosta joustavuuden ajatuksesta useammankin heistä kanssa. MBBssä (Mind Body –Bridging –menetelmä) on nimittäin aivotutkimuksen avulla todettu, että kun aivomme toimivat stressin ja vaatimusten verkossa niin mielen tarinat ovat kaikkea muuta kuin joustavia. Tuota aivoverkkoa hallitsevat MASENTAJA ja KORJAAJA, joilla molemmilla on hyvin rajoittunut mieli. Masentaja jankuttaa uhkakuvista, muistuttaa epäonnistumisista ja maalaa piruja seinälle. Korjaajan tehtäväksi jää keksiä ratkaisuja, mutta joustavia eivät ole nekään. Stressin aivoverkossa tekemämme suunnitelmat ja teot ovat kuin toimimista veitsi kurkulla, koko ajan.

 

Näin joulun alla Korjaajan puhekuplassa voisi olla jotain tämän tyyppistä tarinaa: ”Naapurien joululahjat on pakko muistaa ostaa ja ne on osattava valita oikein!” ”Viime viikolla lähettämättä unohtuneet joulukortit on pakko postittaa viimeistään 19.12. tai nolottaa!” ”On pakko osata ostaa hyvä ja murea joulukinkku, koska viime vuotinen oli ylisuolainen ja sitkeä!” Eli tiivistetysti: tuon aivoverkkomme tarinat ovat täynnä PAKKOA ja uhkailua, vaatimuksia ja kiristystä. Ja yleensä panokset ovat kovat. Ellemme muista, pysty tai onnistu niin tapahtuu jotain järisyttävän kammottavaa, josta saamme vielä maksaa, tavalla tai toisella.

 

JOUSTANKO VAI JÄYKISTYNKÖ? Ota avuksi MBB –kartta.

 

Voi olla vaikea huomata omien aivojensa toiminnassa tuota liukumista pakkoon ja pelotteluun, etenkin tähän aikaan vuodesta kun kuitenkin samalla tahtoisi saattaa loppuun tehtäviä, muistaa läheisiä ja ylipäätään rakentaa rauhallista joulunaikaa – mikä on tietysti sinänsä ihan ok. Mutta rakentuuko se rauha kuitenkaan pelottelemalla ja uhkailemalla? Ja miten voi sitten ykskaks siirtää aivonsa lepotilaan ensi maanantaina kun kello lyö 12 ja Suomen Turku julistaa joulurauhan? Aivot eivät taida toimia ihan niin nappia painamalla kuitenkaan.

 

 

Voi olla, että et enää jaksa/ ehdi/ tahdo tässä ennen joulua tehdä yhtään mitään ylimääräistä, et edes tätä joustavuuteen tähtäävää MBB-karttaa. Se on okei. Neuvon tämän kartan vielä tässä kuitenkin. Jos tahdot niin voit kaivaa tämän esiin joulun jälkeen ja kirjoittaa ympyrään vaikka sanan LOMA tai uudenvuoden lähestyessä VUOSI 2019. Joka tapauksessa tässä on yksi ase taskuusi, jos tahdot tutkia sitä miten aivosi voisivat palata joustavampaan verkkoon, jossa – itse asiassa – myös tarpeelliset tehtävät tulevat tehdyksi tehokkaammin kuin stressin vallassa. Eli mikäli nappaa niin kaiva esiin:

 

  • kaksi paperinpalaa
  • kynä
  • 15 minuuttia aikaa

 

ja järjestä olosuhteesi niin, että sinua ei hetkeen häiritä.

 

  1. Piirrä kumpaankin paperiin keskelle ympyrä, johon kirjoitat teeman, jota haluat tutkia (TÄMÄ JOULU, LOMA, VUOSI 2019)
  2. Siirrä toinen paperi syrjään ja ala kirjoittaa toiseen kaikenlaisia mieleesi tulevia asioita tuon ympyrän ulkopuolelle. Voit kirjoittaa sanoja, lauseita, olotiloja ja kehollisia aistimuksia. Tee tätä muutaman minuutin ajan.
  3. Siirrä nyt syrjään täyttämäsi paperi ja ota eteesi paperi, jossa on vasta ympyrä ja sen sisällä valitsemasi asia.
  4. Sulje silmäsi ja keskity hetkeksi aistimuksiin. Tee havaintoa siitä missä asennossa kehosi on ja miten se koskettaa tuoliin. Missä ovat painopisteesi? Keskity myös taustaääniin. Älä niinkään luokittele niitä vaan ainoastaan havaitse. Kello saattaa tikittää ja ilmastointilaite hurista. Voit myös havaita hengityksesi. Älä pyri mihinkään, ainoastaan tee havaintoja.
  5. Sen jälkeen avaa silmäsi, ota kynä käteesi ja ala kirjoittaa edessäsi olevalle paperille mitä mieleesi nyt tulee. SAMALLA kun kirjoitat pysy kuitenkin edelleen havainnoissasi. Tunne kynä ja kynän liike kädessäsi. Kuuntele taustaääniä. Toisella kädelläsi voit tunnustella pöytäpintaa tai vaikkapa paitasi helmaa. Tee tätäkin muutama minuutti.
  6. Ota esiin toinenkin paperi ja vertaa papereita keskenään. Ovatko ne samanlaiset vai erilaiset? Jos erilaiset niin mitä eroa papereissa on? Ovatko asiat samat? Entä kirjaamasi olotilat tai aistimukset?

 

 

YHTEENVETO:

 

Tämän harjoituksen tarkoituksena on auttaa meitä hetkeksi ulos stressin aivoverkosta ja kohti luonnollista toiminnanohjaustamme. Siis sitä tilaa, jossa kyllä tunnemme, ajattelemme ja teemme asioita, mutta emme niin kireänä, stressaantuneena ja joustamattomana kuin aiemmin. Näyttääkö paperisi tältä? (Ellei näytä niin älä silti huolestu. Tähän harjoitukseen johdattelen ihmisiä usein pitkän aistiharjoituksen kautta ja usean kerran kurssilla taitoja syventäen. Joka tapauksessa saat jotain ajatusta siitä mikä SAATTAISI auttaa sinua katkaisemaan sen kaikkein kireimmän stressihetken…. Ehkä vielä jonain päivänä.)

 

MUTTA TÄSTÄKIN VOI JOUSTAA….

 

Mikäli et ehdi, et tahdo etkä jaksa tätä karttaharjoitusta tehdä niin älä huoli siitäkään. Aivoillesi voit antaa pienen lepohetken ihan samalla kun kävelet lattian poikki (tunnet lattian jalkojesi alla), peset kätesi vessareissulla (tunnet veden käsilläsi) tai vaikka keittelet glögiä (ja aistit tuoksun). Joulu on onneksi täynnä erilaisia aistimuksia, joihin keskittyä. Tästä ei missään tapauksessa kannata tehdä suoritusta muiden joukkoon!!!

 

Ihana blogiparini Marjaana jakoi tänään keskiviikkona Hyvän Olon joulukalenterissa paitsi kauniin kuvansa niin myös hitaan hengityksen harjoituksen, joka ilahdutti. Eniten kuitenkin ilahdutti hänen toivotuksensa nauttia toimettomuudesta. Se jotenki jäi itämään itsellekin. Ihan kaikkia tämän viikon tehtäviä en pysty ohittamaan vaan yksi kerrallaan ne on eteen otettava ja yritettävä tehdä tavalla tai toisella. Toivoisin kuitenkin sietäväni hyvää oloa ja toimettomuutta – ja jopa osaavani nauttia siitä – kun joululomani perjantaina alkaa.

Tästä tulikin mieleeni, että PYSÄKILLÄ –blogimme on tauolla parin viikon lomamme ajan ja seuraavan kerran kirjoittelemme tänne loppiaisen jälkeisellä viikolla. Mutta sitä ennen toivon niin itselleni kuin muillekin mahdollisimman levollista hyvän olon joulua ja alkavaa uuttakin vuotta. Siinä rennommassa, aistimusten sävyttämässä aivoverkossakin vieläpä, toivon mukaan.